Completion Rates and Clinical Changes of Patients Seeking Non-Invasive Treatment for Low Back Pain in 13 Centres of a Sports Medicine Institute in India.
| Intervention | Direction | Endpoint | Population | Dosage | Impact | Claim # |
|---|---|---|---|---|---|---|
myofascial trigger point release therapy, cryotherapy, aqua therapy and acupuncture | decrease | visual analogue scale pain scores | LBP patients | from median 7 (IQR 6-9) to median 2 (IQR 1-3) | reduction in pain | #1 |
myofascial trigger point release therapy, cryotherapy, aqua therapy and acupuncture | decrease | functional disability scores | LBP patients | from median 32 (IQR 22-53) to median 15 (IQR 6-26) | improved functionalities | #2 |
muscle strengthening exercises | decrease | visual analogue scale pain scores | LBP patients | from median 2 (IQR 1-3) to median 1 (IQR 0-2) | reduction in pain | #3 |
muscle strengthening exercises | decrease | functional disability scores | LBP patients | from median 15 (IQR 6-26) to median 4 (IQR 0-14) | improved functionalities | #4 |
BACKGROUND/AIM: Low back pain (LBP) is the major cause of disability worldwide. The existing treatments are expensive and associated with complications. The present study aimed to determine the proportion of patients completing therapy and rehabilitation phases and describe the changes in self-reported symptoms and functional disability among LBP patients enrolled in a private sports medicine institute. METHODS: This is a cohort study involving review of case records. We studied 2 phases out of 3 of non-invasive treatment of LBP: therapy of around 10 days (myofascial trigger point release therapy, cryotherapy, aqua therapy and acupuncture) and rehabilitation of around 3 weeks (muscle strengthening exercises). RESULTS: A total of 443 patients were enrolled; their mean (SD) age was 46 (15) years, 46% were male, and 193 (44%) presented with chronic (>6 months) pain. The numbers of patients who completed the therapy and rehabilitation phases were 327 (74%) and 115 (26%), respectively. The median (IQR) visual analogue scale pain scores were 7 (6-9) at entry, 2 (1-3) at completion of therapy and 1 (0-2) at completion of rehabilitation (p < 0.001). The median (IQR) functional disability scores were 32 (22-53) at entry, 15 (6-26) at completion of therapy and 4 (0-14) at completion of rehabilitation (p < 0.001). CONCLUSION: Low completion rates were observed. Patients who completed therapy reported reduction in pain and improved functionalities. Hintergrund/Zielsetzung: Schmerzen im unteren Rücken (“Kreuzschmerzen”) sind weltweit die häufigste Ursache für körperliche Beeinträchtigung. Die verfügbaren Therapieoptionen sind mit hohen Kosten und vielen Komplikationen verbunden. Ziel dieser Studie war es, den Anteil der Kreuzschmerzpatienten zu ermitteln, die an einem privaten sportmedizinischen Institut ihre jeweiligen Therapie- und Rehabilitationsphasen vollständig absolvierten, und die Veränderungen bei Symptomen und funktioneller Beeinträchtigung laut Selbstauskunft der Patienten zu beschreiben. Methoden: Es handelt sich um eine Kohortenstudie mit Sichtung von Patientenakten. Wir untersuchten zwei von drei Phasen nicht-invasiver Kreuzschmerztherapie von etwa 10 Tagen Dauer (Therapie zur Auflösung von myofaszialen Triggerpunkten, Kryotherapie, Wassergymnastik und Akupunktur) bzw. Rehabilitationsmaßnahmen von etwa drei Wochen (Muskelaufbautraining). Ergebnisse: Das mittlere Alter der 443 einbezogenen Patienten betrug (mit Standardabweichung) 46 (15) Jahre; 46% waren männlich, und 193 (44%) hatten chronische Schmerzen (>6 Monate). Der Anteil der Patienten, die ihre Therapie- bzw. Rehabilitationsphasen vollständig abschlossen, betrug 327 (74%) bzw. 115 (26%). Der Schmerzscore auf der visuellen Analogskala betrug im Median (mit Quartilsabstand) bei Untersuchungsbeginn 7 (6–9), bei Abschluss der Therapie 2 (1–3) und bei Abschluss der Rehabilitation 1 (0–2) (p < 0,001). Der Score für den Grad der Funktionseinschränkung betrug im Median (mit Quartilsabstand) zu Beginn 32 (22–53), bei Abschluss der Therapie 15 (6–26) und bei Abschluss der Rehabilitation 4 (0–14) (p < 0,001). Schlussfolgerung: Die verzeichneten Abschlussraten waren niedrig. Diejenigen Patienten, die ihre Behandlung abschlossen, berichteten von Schmerzreduktion und funktioneller Verbesserung.